7
Dkna Abza ^-^


Dah lama rasanya dkna tak kongsi bersama korang loghat klate...ok, untuk sambungan yang lepas boleh terjah kat SINI yea. Untuk hari ini, dkna nak kongsi 10 perkataan yang digunakan oleh kami rakyat klate.. :)


51. Kekoh = gigit

52. Kelik = balik

53. Kemah-kemim = ikatan yang terlalu ketat

54. Khenak = buat nakal/jahat

55. Kicik = membuang air besar secara tak sengaja(sedikit)/ketika cirit birit selalu terjadi

56. Kore = sejenis alat untuk memarut kelapa *dkna pon baru tau saat nie :p

57. Kerah-kejun = kaku/objek yang terlalu keras

58.Kube-lembe = berselerak

59. Kuca-bara = bersepah

60. Kurgha = menconteng


Untuk no 58 & 59 tu maksud dia sama jer cuba sebutan jer berbeza...memang susah nak buat ejaan mengikut sebutan dalam loghat klate. Kalau yang dah biasa dengan loghat klate pasti boleh sebut dengan elok walaupon ejaan dkna tak sama dengan sebutan.


p/s : kadang-kadang dkna pon tak faham bila orang klate kecek laju / cepat :)


Post a Comment

Syazwan Che Deraman said... 18/10/11 8:49 PM

godio ni, tok pehe ambo.

hehehe

koya tok pehe.

Unknown said... 18/10/11 9:22 PM

err malas nk blaja.. hahaha

ada kat google translate x? hehe

Rtp Farra Arisha said... 18/10/11 10:27 PM

although i'm half kelantanese, but i still don't know what the truly meanings form some of those..hihihi.
bahasa kelantan mudah disebut jika sentiasa menyebutnya ;)

speak on mind said... 18/10/11 11:19 PM

Guano ngajar kecek kelate male ni ni..ambo pun buleh wak tusyen kalu nok...hehehehe :-)

Namee Roslan said... 18/10/11 11:43 PM

yay ! perkataan baru ! terima kasih dkna :)

h4ni3 said... 19/10/11 11:08 AM

kemah kemim?
hehe
comel jer bunyi dia

ReramaBiru said... 19/10/11 12:09 PM

~menarik2..kena belajar nie..hehe

 
Top