21
Melalui tajuk ceramah " Tangan Yang Lembut Penentu Haluan " dari Dr. Rubiah K.Hamzah semalam banyak membantu kaum adam dan hawa sama ada yang sudah berkahwin atau yang mahu berkahwin lagi dalam menguruskan rumah tangga. Bagi mereka yang bujang pula, pengisian itu mampu untuk membina pembentukkan diri untuk menjadi seorang suami atau isteri atau bakal ibu atau bakal bapa dan seorang anak.

Kredit : mizamphd.blogspot.com

Banyak tips yang diberikan oleh Dr. Rubiah, tapi dkna kongsikan di sini yang paling menarik dan mudah untuk dilakukan. Antara tips kebahagiaan rumah tangga ialah :-

  1. Sentiasa melafazkan kata-kata "i love u" untuk pasangan kita dan juga anak-anak.
  2. Bersalaman dengan suami, isteri dan anak dalam keadaan tapak tangan bertemu tapak tangan dan eratkan genggaman tersebut.
  3. Ketika bersalaman, pastikan mata bertentangan diantara satu sama lain supaya hadirnya kasih sayang antara suami, isteri dan anak-anak.
  4. Mencium kedua-dua belah pipi suami, isteri dan anak sebanyak 3x dengan ciuman terakhir diakhiri dengan bisikan "i love u" di telinga.
  5. Sentiasa menasihati anak-anak dengan nada pujian walaupun mereka melakukan kesalahan.
  6. Mendidik anak-anak dalam kelembutan supaya emosi mereka tidak terganggu.
  7. Suami wajib membelikan beras untuk keluarga supaya kebahagiaan itu berkekalan.
  8. Ketika isteri sedang marah atau membebel, suami hendaklah memeluk isteri dengan erat sama ada dari hadapan atau belakang supaya kemarahan itu beransur reda.

Ok, itu jer yang dapat dkna senaraikan untuk entry kali ini. Bagi dkna, kesemua tips dari Dr Rubiah ini adalah kunci sesebuah hubungan kekeluargaan. Kalau kita sentiasa mengamalkan tips tersebut, pasti rumah tangga akan bahagia. InsyaAllah.


NotaKaki :
Bagaimana nak luahkan 'aku sayang ko, tapi aku tak boleh cakap aku sayang ko'.


Post a Comment

maszull said... 19/10/12 8:03 AM

assalamualaikum dkna....info yg menarik buat semua...:)

Melastik Bintang said... 19/10/12 8:41 AM

aha..MB kalau sebab no 8 tu...

kalau isteri membebel...MB buat tak tahu je..senyum je...sebab lumrah orang perempuan membebel...hehehe

Elih Japahar said... 19/10/12 8:50 AM

Oh! ini tips yang sangat berguna..tq dkna :) haha..

Kakzakie said... 19/10/12 9:02 AM

Kakak pasti cermah Dr Robiah ni menggetar jiwa. Kakak suka lontaran suara dia bila berceramah. Padat isi pedomen diberi. Suka list yg Dkna berikan.

Mk Syahir said... 19/10/12 9:04 AM

err..rasa segan pulak nak lafaz kat sini..erkk..hahaha

nice sharing dkna :)

baby lydia said... 19/10/12 9:48 AM

dya suke no.8 tue,,hihihi

hazwan hairy said... 19/10/12 10:03 AM

ehem2....seru2...hahaha

teratak hati said... 19/10/12 10:24 AM

Bagus tips ni..luahan i love u penting ek..tp sy mmg sush nk ucap bnda tu..hehe..

Qhaifa Nur said... 19/10/12 11:09 AM

tips yang bagus ni....
no. 1 & 8 selalu diamalkan...

Aishah Jahirah said... 19/10/12 2:34 PM

gud tips utk future....erm kalau xblh ckp mmg xlepas nk luah le...

Kak Mahh said... 19/10/12 3:25 PM

I LOVE U....

boni kacak said... 19/10/12 8:20 PM

kenapa tak boleh cakap?? cakap je la. cakap gunakan mulut..sebab cakap gunakan hidung nanti bunyi sengau

noraauliyya said... 19/10/12 8:23 PM

tiba2 rasa nak kahwin sekarang. haha

Leeza dayasari [santai leeza] said... 20/10/12 12:26 AM

Dr Rubiah, merupakan BEKAS PENSYARAH IPG KBM. Beliau mmg terbaik.

hazanis said... 20/10/12 5:25 AM

tips yg berguna sgt..hehe

Nizam Ijam said... 21/10/12 4:40 PM

mcm mana nak prktik ni :P

KiD said... 21/10/12 11:17 PM

aduhai... sayang2 bini... sayang saaaaayang! hehhee

titan said... 22/10/12 1:34 AM

hoho..tu dia. tips yang berani.

Donny Ien said... 22/10/12 3:06 AM

tips yang amat bermanfaat. semoga rumahtangga sentiasa bahagia

 
Top