9
2070 Cabaran Potong Kuku Baby | Bila tengok jejari kecik si anak ni, rasa seriau jer kan. Nak pegang pun rasa takut sebab halus jer. Apatah lagi nak potong kuku. Biasanya kuku baby ni halus jer, lembik gitu..nak potong pun rasa takut. Takut terpotong sampai isi kuku.

Bila kali pertama korang potong kuku baby? Sape yang potongkan? Ibu atau ayahnya? 

Ok, dua-dua anak aku yang potongkan kuku. Kalau nak bagi abinya, memang tak terpotong la...hahaaa.. Aku tak tau apa petua yang mak aku amalkan, tapi setiap kali bersalin dia akan remindkan supaya potong kuku anak selepas tali pusat tercabut. 

Usia Mikhail 6 hari, tali pusatnya dah tercabut. Muqri pulak, genap 7 hari usianya dah tercabut tali pusat. Lebih kurang seminggu usia mereka aku dah potong kuku. Tak boleh nak simpan lelama, panjang sangat kuku baby ni. 

Memula potong kuku baby ni macam tak terpotong..hihii..yealaaaa sebab kuku baby bukan cam kuku dewasa, keras jer. Rasa takut tu tetap ada sebab risau terpotong sampai isi kuku. Nak potong pun kemain besarkan mata pastikan kuku baby betul-betul selama tuk dipotong. 

Cer kongsi kisah potong kuku anak korang lak kat kotak komen ni? 


Post a Comment

mas saari said... 9/6/17 11:56 AM

Lepas baby umur seminggu jugak potong dan tiga² anak potong sendiri.

mOoN IzzaN said... 9/6/17 12:08 PM

potong sendiri gak tapi kuku baby lembut sgt kan.. mmg kena extra care skit..

Liyana Anuar said... 9/6/17 2:07 PM

tak ingat dah camne potong dulu, yg ingat mmg takut lah..hehe..Adam saya dulu 2 minggu baru tali pusat tercabut..lama sangat kan..xtau kenapa..

Sue Izza said... 9/6/17 6:26 PM

mula2 ngeri jugok ,lepas seminggu baru potong,kak sue potong sendiri harap abe eddy hurmmmmm nakut hapah hahahah

mrhanafi said... 9/6/17 6:35 PM

Saya pun tak berani memotong kuku bayi..

Bergegar la tangan

Cikpuanfairul said... 11/6/17 8:20 PM

Sama! Saya jugak lah yg potong kuku anak dulu...nk harapkan bapaknya,bapaknya xberani nk pegang katanya...halus sgt. Salam Ramadhan.

Pssttt,jom join contest,boleh menang susu anmum. Huhuhuhu

raihanah said... 18/6/17 7:45 AM

time anak kecik mmg ada gak insiden eksiden time potong kuku anak

Nur Zahirah said... 29/6/17 10:08 AM

Kuku bayi kecil tu kdg2 tkut luka time potong kuku

lyana ishak said... 3/7/17 9:27 PM

Kalau Yana jangan kan potong , nak pegang baby newborn pon x berani =P

 
Top